ذهن آگاهی می‌تواند به مردم در حذف قند درهنگام نوشیدن قهوه کمک کند

 24 اوت 2017- محققان می‌گویند: ذهن آگاهی می‌تواند به کاهش مصرف شکرهمراه با قهوه و یا سایر نوشیدنیهای داغ کمک کند.

 یک تیم از محققان آمریکایی می‌گویند: آموزش ذهن آگاهی می‌تواند به مردم کمک کند که از عطر و طعم قهوه لذت بیشتری برده و به تدریج از مصرف قند به همراه این نوشیدنی‌ صرفنظر کنند تا از ابتلا به عوارض بهداشتی نظیر چاقی و دیابت نوع 2 در امان بمانند.

دانشمندان دانشگاه مینه سوتا در پژوهشی با شرکت 127 نفر که هیچ یک به دیابت مبتلا نبودند، به این نتایج دست یافتند. این افراد به 3 گروه مختلف تقسیم شدند: گروه اول بتدریج میزان قند افزوده به قهوه‌ی خود را کاهش دادند، گروه دوم آموزشهایی را برای لذت بردن از نوشیدن قهوه دریافت کردند و گروه سوم به مدت دوهفته از مصرف قند یا شکر بدون هیچ استراتژی خاصی، محروم شدند.

محققان پیش بینی می‌کردند گروهی که به تدریج از مصرف قند خود کاسته بودند، موفق تر عمل خواهند کرد، اما یافته‌های آنها نشان داد کسانی که روشهای لذت بدن از نوشیدن قهوه را آموخته بودند راحت تر توانستند شکر را از نوشیدنیهای گرم خود حذف کنند.

 شرکت کنندگان هر سه گروه به میزان قابل توجه‌ی به مصرف قهوه‌ی بدون قند، در طی 6ماه آخر رو آوردند اما گروه تحت آموزش ذهن آگاهی، نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر از مصرف قند خودداری کردند.

پس از اتمام این پژوهش همچنان گروه آموزش ذهن آگاهی، از مصرف شکر با قهوه ‌ی خود پرهیز می‌کردند. محققان ابراز داشتند که بنظر می‌رسد بیشتر افراد این گروه مصم هستند که به این رویکرد جدید ادامه دهند.

محقق ارشد این پژوهش، دکتر Richie Lenne  دانشجوی دکترای روانشناسی اجتماعی در دانشگاه مینه سوتا گفت: شروع تغییر نسبتاً آسان است اما حفظ این تغییر تقریباً غیر ممکن است، ما انتظار داشتیم اکثر شرکت کنندگان مصرف شکر را با قهوه‌ی خود از سرگیرند اما گروه آموزش ذهن آگاهی به مصرف قهوه‌ی بدون شکر ادامه دادند. کمک به مردم در کاهش مصرف قند، هدفی مهم برای ارتقا سلامت است. کاهش مصرف قند با قهوه یک تغییر مثبت و آسان است و می‌تواند بدون کاهش لذت بردن از صرف یک فنجان قهوه ادامه یابد. این تحقیق ثابت کرد که غیر ممکن بودن حذف قند یک برداشت اشتباه است و حذف مصرف شکر یا قند از زندگی روزمره امکان پذیر است.

 برای کمک به کاهش میزان مصرف قند خود به برنامه‌ی Low Carb در سایت دیابت بریتانیا مراجعه کنید. یافته‌های این تحقیق در مجله ی Health Psychology منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/mindfulness-can-help-people-give-up-sugar-in-coffee,-research-suggests-99048731.html